[MEM] 9. ”Kolla där – de har en pdf på nätet”

Det är lätt att fokusera på vart pengarna leder – Jo dit publiken rör sig. Det är en folkrörelse på internet och vi – alla – delar med oss och blir engagerade. Det är inte förvånansvärt att det lyser i ögonen på de som vill befinna sig där, samla information och ta delar av marknaden. Men frågan ”mår vår produkt bättre i en digital värld?” måste tas i åtanke. Vi lever i ett samhälle där alla ska bli digitala och det ska gå fort – annars kommer de att gå under. 

Någon behöver vara det unga barnet som pekar på Kejsarens nakenhet och ropar ”han är ju naken” 

Vi kan inte bara acceptera digitaliseringen, vi måste även ifrågasätta den. Det är inte så enkelt att samhället alltid har rätt. Att bli digitala kommer inte att lösa alla problem. Något analogt kan inte plockas upp och göras digitalt.

Under vårt studiebesök på Bonniers påpekade Jonas Von Hedenberg, Bonniers Accelerator, att tidskrifter idag tjänar mer än många mediebolag. Det kan tänkas bero på en mångd olika saker; många i branschen har svårt att balansera traditionellt och analogt, de använder fel strategier i fel stadier och brister i anpassningen till webben. Det är två skilda medium och det ska synas i innehåll och kontext.

bladre_se

Att digitalisera eller inte? Bild från Illustrerad vetenskap

Det Jonas diskuterade var en vinkel vi tidigare inte har diskuterat. Att allting vi ständigt jagar ettor och nollor. Men det är inte digitalt som passar för alla medier. Han ställde frågan ”which one to pick?” mellan en traditionell tidning eller en surfplatta. Majoriteten skulle välja den traditionella tidningen. Varför? Dels kan det vara att den är enkel att överblicka och navigera, men den starkaste anledningen är känslan.

Från produktionssidan är det lättare att förstå och påverka den traditonella produkten. Den går att förbereda, producera och marknadsföra. Den går att planera. Den digitala produkten är ett kontinuerligt arbete för att underhålla den och försöka att anpassa efter miljö och kontext. Därför är det viktigt för organisationer att inte förhasta sig i beslutet om digitalisering. Det finns fortfarande en analog marknad.

I slutändan handlar det om att se värdet och fördelarna av en digitalisering och inte se det som ett måste. För det kommer att göra mer skada än gott.